"Angliki" wciąż są o połowę tańsze niż ich odpowiedniki w modelach z kierownicą po lewej stronie. Zmienili się faworyci w tej kategorii - sprzedawcy już nie sprowadzają modeli mających opinię łatwych do przerobienia. Wśród aut z Wysp królują niemieckie marki - Volkswagen, Opel i Audi. Ale czy niska cena będzie wystarczającym argumentem by kupić takie auto i jeździć nim po polskich drogach?
Jeszcze do niedawna, aby zarejestrować w Polsce samochód sprowadzony z Wielkiej Brytanii należało dokonać w nim wielu kosztownych przeróbek. itp. Obecnie, po zmianie prawa wystarczy przystosować światła i lusterka boczne do ruchu prawostronnego oraz zadbać o to, aby prędkościomierz był wyskalowany w kilometrach. Czy samochód nadaje się do rejestracji zostanie zweryfikowane podczas badania technicznego, które należy obowiązkowo przeprowadzić przed pierwszą rejestracją w Polsce.
Niewątpliwym plusem samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii jest atrakcyjna cena. Czy po zmianie przepisów nadal będzie to ich głównym atutem?
- Nowe przepisy zostały wprowadzone w życie 29 maja 2015 roku. Dzięki nim rejestracja samochodów przystosowanych do ruchu prawostronnego jest możliwa w Polsce bez inwestowania w tak zwaną „przekładkę”. Zmiany przy takim zabiegu obejmowały oczywiście kierownicę, deskę rozdzielczą i pedały, ale nie można było zapomnieć również o wielu innych elementach, takich jak fotelach, wycieraczkach, przebudowie ściany grodziowej czy pompie hamulcowej – wyjaśnia Marcin Szturma, Dyrektor Handlowy Serwisu OTOMOTO – Taka przeróbka to koszt od kilku do nawet 10 tys. zł. Wszystko zależy od wybranego przez nas modelu. Na pewno między bajki należy włożyć opinie, że za 2 tys. zł uda się przeprowadzić taki zabieg w sposób profesjonalny i bezpieczny dla użytkowników.
Popularne „angliki” - niemieckie marki na czele
Spośród używanych „anglików” najczęściej oferowane są w Polsce samochody wyprodukowane pomiędzy 2002, a 2005 rokiem. Stanowią one 45 proc. wszystkich ofert. Najczęściej występującym rocznikiem jest 2004 (12 proc.).
- Obecnie na liście najczęściej oferowanych samochodów z kierownicą po prawej stronie dominują samochody produkcji niemieckiej. Oferty sprzedawców pokazują wyraźnie, że tan segment jest rynkiem niskiej ceny. Średnio na OTOMOTO, w podsumowaniu za rok 2014 prawie jedna trzecia zapytań o samochody z drugiej ręki mieściła się w przedziale cenowym od 15 do 25 tys. zł. Zapytania o samochody sprowadzane z Wielkiej Brytanii nie wychodzą poza granicę 6 tys. zł i stanowiły ponad 40 proc. wszystkich wyszukań – dodaje Marcin Szturma – Na liście znalazły się za to wszystkie popularne w Polsce samochodu używane. Od Passata począwszy, poprzez Audi A4 i na Golfie skończywszy – dodaje.
Wśród producentów prym wiedzie Volkswagen, którego modele oferowane są w 11 proc. ogłoszeń „anglików”. Na drugim miejscu znalazł się Opel (10 proc.), a ostatnie miejsce na podium przypadło marce Audi (8 proc.). Warto wspomnieć, że Land Rover Freelander, który cieszył się opinią dość łatwego do przeróbek i w zeszłym roku znajdował się na pierwszej pozycji nie trafił nawet do pierwszej dziesiątki najczęściej oferowanych w tym roku "Anglików".